Niet alleen reden de treinen reden vorig jaar gemiddeld genomen minder stipt dan in 2017, er werden ook meer treinritten afgeschaft. Over het hele jaar werden 26.626 treinen afgeschaft, of 2,02 procent van alle treinen, zo blijkt uit het stiptheidsrapport dat woensdag werd gepubliceerd op de website van spoornetbeheerder Infrabel.
In 2017 waren 19.557 treinen afgeschaft of 1,54 procent.
Meer afgeschafte treinen dus, maar zeker geen record. In 2016 bijvoorbeeld werden 38.000 treinen afgeschaft, 3,1 procent van alle treinen. Vooral verschillende spoorstakingen hadden toen een grote invloed op het aantal afschaffingen.
Het stiptheidsrapport bevestigt voorts nog eens dat de stiptheid vorig jaar daalde tot 87,2 procent.
De stiptheid daalt tot 85,3 procent als er rekening wordt gehouden met het aantal reizigers op de treinen. Dat betekent dat de vertraging van een trein met veel reizigers zwaarder doorweegt dan die van een minder volle trein.
Tijdens de avondspits rijden de reizigerstreinen het minst stipt: 82,7 procent komt dan aan met hoogstens 5 minuten en 59 seconden vertraging.
In de ochtendspits is de toestand iets beter: 85,8 procent. In de daluren (87,4 procent) en vooral tijdens de weekends (91,1 procent) rijden nog meer treinen op tijd.
Bij de grote verbindingen scoort Bergen - Luik-Paleis (IC 25) het slechtst, met een stiptheid van 74,2 procent. Ook op de lijn Oostende - Eupen (IC 01) heeft een op de vier treinen vertraging (stiptheid van 75,6 procent). De meest stipte van de grote verbindingen is Antwerpen-Centraal - Poperinge / Lille Flandres (IC 04). De stiptheid bedroeg er vorig jaar 92,4 procent.
Zoals spoornetbeheerder Infrabel eerder op de dag zei, was de algemene stiptheid in de maand december wel bemoedigend. Ze bedroeg toen 90,0 procent, tegen 86,3 procent in december 2017. (BELGA)